۱۴۰۱/۱۰/۱۴

دلایل اسپم شدن ایمیل ها

همه ما روزانه از سرویس های مختلفی برای ارسال ایمیل به افراد مختلف استفاده می کنیم. در این بین، برندهای مطرحی مانند Gmail و Yahoo هم به عنوان فرستنده و هم گیرنده به میزان زیادی ایفای نقش می کنند و شاید بتوان گفت کمتر کسی است که از خدمات این دو ارائه دهنده سرویس های ایمیل استفاده ننماید. اعتبار بسیار بالای این برندها در دنیای اینترنت از سویی باعث افزایش احتمال قرارگیری ایمیل های ارسالی از این پلتفرم ها در پوشه اینباکس (Inbox) گیرنده می گردد و همین اعتبار باعث می شود تا این ارائه دهندگان در مقام تصمیم گیری در خصوص محل دریافت ایمیل های ارسال شده از سوی دیگران قرار گیرند و اجازه ندهند که هر ایمیلی در پوشه اینباکس مشتریان این وب سایت ها قرار گیرد.

هرزنامه یا اسپم
هرزنامه یا اسپم (Spam) چیست؟

استفاده از ایمیل برای ارتباط بین افراد یکی از مرسوم ترین روش هاست. اما همین ایمیل ها به ابزاری برای تبلیغات، انتشار محتوای عمومی و حتی عملیات مخربانه، تحریک آمیز، سرقت و مواردی از این دست نیز مورد استفاده قرار می گیرند. اما آنچه که بیشتر از همه ما دارندگان آدرس های ایمیل را دچار ناراحتی می کند، دریافت انبوهی از ایمیل های دروغین، تبلیغاتی و کم ارزش از سوی افرادی است که آنها را نمی شناسیم.
مشکلاتی که در بالا به آن اشاره شد باعث گردید تا ارائه دهندگان خدمات ایمیل مانند گوگل و یاهو از سالیان دور به فکر جلوگیری از قرارگیری چنین پیام هایی در معرض دید اولیه کاربران خود بی افتند. بر همین اساس، الگوریتم های مختلفی توسط این مجموعه ها برای تشخیص ایمیل های واقعی از ایمیل هایی که آنها را امروز به عنوان هرزنامه (Spam) می شناسیم ابداع شد تا در زمان دریافت چنین پیام هایی بتوان آنها را به صورت خودکار در مسیرها و پوشه های مجزای از پوشه اصلی ایمیل (Inbox) قرار داد.

چرا ایمیل ها اسپم (Spam) تشخیص داده می شوند؟

قطعا برای همه ما پیش آمده است که ایمیل هایی را برای دیگران بفرستیم اما مطلع شویم که به دست آنها نرسیده است. گاهی هم برعکس این موضوع اتفاق می افتد و از دیگران می شنویم که ایمیل هایی را باید از آنها دریافت می کرده ایم در حالیکه هیچ ایمیلی را در پوشه Inbox خود مشاهده نکرده ایم.
جدای از مشکلات زیرساختی در سرورهای ارسال کننده و گیرنده ایمیل، موضوع اسپم شناخته شدن ایمیل ها بحث بسیار مهمی است که می تواند منجر به چنین مشکلاتی شود. این موضوع وقتی پای ارتباطات سازمانی پیش می آید به میزان بسیار بیشتری از اهمیت برخوردار خواهد گردید و باید برای رفع آن در اسرع وقت اقدامات لازم را انجام داد.
اما چرا ایمیل ها به جای قرارگیری در پوشه Inbox در پوشه Spam یا Junk قرار می گیرند؟ در زیر به برخی از دلایل در این خصوص اشاره می نماییم ...

  1. عدم اعمال تنظیمات صحیح در سرور فرستنده ایمیل
    هر سرور ارسال کننده ایمیل می باید در زیرساخت خود تنظیماتی را برای ایجاد شفافیت بیشتر و قبول مسئولیت ایمیل های ارسالی خود انجام دهد. از سویی دیگر، احراز هویت کاربران واقعی ارسال کننده ایمیل از این سرورها نیز از اهمیت بسزایی برخوردار خواهد بود. در این خصوص نیاز است تا تنظیمات اختصاصی سرورهای ایمیل برای تعریف موارد زیر حتماً صورت پذیرند:
  2. اشتباه بودن اطلاعات فرستنده ایمیل
    چنانچه در بخش From یا Reply to در ایمیل ارسالی اطلاعات صحیحی درج نشده باشد، احتمال اسپم شناخته شدن ایمیل افزایش پیدا خواهد نمود.
  3. استفاده از کلماتی که حسگرهای تشخیص اسپم را تحریک می کنند
    الگوریتم های حرفه ای سرویس دهندگان ایمیل بر روی برخی کلمات پر تکرار در پیام های اسپم حساس هستند. به عنوان مثال قرار داشتن عبارت های مرتبط با درخواست های مالی، دعوت به عضویت در گروه های مخرب، مسائل جنسی و مواردی از این دست در متن ایمیل باعث تحریک کردن این حسگرها برای اسپم شناختن ایمیل ها خواهد گردید.
  4. ارسال ایمیل به مخاطبین بدون کسب اجازه
    قطعاً برای کسی خوش آیند نیست که از بسیاری از افراد ناشناس ایمیل هایی را دریافت نماید. پس چنانچه مخاطبین شما ایمیل شما را به عنوان اسپم از قبل تعریف نموده باشند و یا سرویس دهنده ایمیل احساس کند که ارتباط خاصی بین شما و فرستنده/گیرنده ایمیل وجود ندارد، احتمال دارد تا ایمیل را به جای اینباکس (Inbox) در پوشه Junk یا Spam قرار دهد.
  5. درج لینک به وب سایت های جعلی یا مسدود شده
    یکی از روش های کلاهبرداری در اینترنت ارسال ایمیل هایی است که کاربران را دعوت به کلیک بر روی لینک های ناشناس می کند تا پس از آن بتواند اطلاعات شخصی یا بانکی این افراد را سرقت نماید. چنانچه لینک های مذکور یا الگوهایی مشابه آنها در متن ایمیل تشخیص داده شود، به احتمال بسیار بالا این ایمیل ها در سمت گیرنده به صورت اسپم شناسایی خواهند شد.
  6. درج تعداد بالای تصاویر به جای متن در ایمیل
    شاید یک راه دور زدن حسگرهای هوشمند سرویس دهندگان ایمیل، قرار دادن عکس به جای متن باشد. برای همین این ارائه دهندگان سرویس نیز تصمیم گرفته اند تا ایمیل های دریافتی با حجم متنی پایین و تصاویر بالا را با احتمال بالاتری به عنوان اسپم شناسایی کنند.
  7. قرارگیری آدرس IP سرور ارسال کننده ایمیل در لیست سیاه
    یکی از مهمترین و رایج ترین دلایل اسپم شدن ایمیل های ارسالی، قرار داشتن IP سرور فرستنده ایمیل در لیست سیاه سرورهای شناسایی شده در دنیاست. هر چقدر از یک IP تعداد اسپم بیشتری تا کنون ارسال شده باشد، احتمال قرارگیری این IP در لیست سیاه ارائه دهندگان سرویس های ایمیل نیز بیشتر خواهد بود. اگر از IP یا آدرس سرور ایمیل خود اطلاع دارید، می توانید وضعیت قرارگیری آن در لیست سیاه را از طریق این لینک بررسی نمایید.