۱۴۰۱/۱۰/۱۳

نرم افزار WHMCS یا سیستم تیکتینگ؟

نرم افزار WHMCS را می توان قدرتمندترین و حرفه ای ترین ابزار برای شرکت های ارائه دهنده خدمات میزبانی وب و هاستینگ دانست. اما آیا واقعاً این محصول، ابزار مناسبی برای جایگزینی با یک سیستم تیکتینگ اختصاصی است؟
استفاده از نرم افزار تیکتینگ در سازمان ها و شرکت ها به منظور مدیریت و ارائه راه حل پیگیری درخواست های پرسنل و مشتریان موضوعی است که بیش از پیش اهمیت خود را نشان داده است. در این خصوص، در بخش بلاگ وب سایت نیز مقالات مختلفی تا کنون ارائه نموده ایم.

همین اهمیت، برخی از شرکت ها را به سمت انتخاب یک نرم افزار تیکتینگ برای پاسخگویی به درخواست های مختلف مشتریان هدایت کرده است. بنابراین لزوم انتخاب یک سیستم تیکتینگ مناسب بر اساس ویژگی ها و امکانات آنها موضوعی خواهد بود که مدیران نسبت به آن تصمیم گیری های نهایی خود را انجام خواهند داد. 

شاخص کلیدی عملکرد

نرم افزار WHMCS، ابزاری برای مدیریت سرور، دامنه و امور مالی مشتریان

تقریبا اکثر شرکت های ارائه دهنده خدمات هاستینگ و میزبانی وب از نرم افزار معروف و بین المللی WHMCS استفاده می کنند. این ابزار به راحتی امکان ارائه خدمات تخصصی را به مشتریانی که قصد خرید انواع سرورهای میزبانی (اشتراکی، مجازی و اختصاصی) را داشته و یا به دنبال ثبت دامنه های اینترنتی برای فعالیت های خود می باشند را فراهم می آورد. ایجاد صورتحساب های مالی زمانبندی شده، دریافت وجه از مشتریان، انقضاء سرویس های تمدید نشده، و بسیاری از قابلیت های دیگر در این نرم افزار، آنرا از سایر محصولات مشابه خود در این زمینه متمایز نموده است. در بین تمامی این امکانات، به طبع باید راه حلی برای پاسخگویی به درخواست های مشتریان نیز محیا می گشته است که WHMCS نیز از اهمیت این موضوع غافل نبوده و بخشی از امکانات این نرم افزار را به موضوع تیکتینگ و مدیریت درخواست مشتریان اختصاص داده است.

چرا WHMCS ابزار مناسبی جایگزینی با یک سیستم تیکتینگ اختصاصی نیست؟

حال از چند دیدگاه مختلف به این موضوع می پردازیم که چرا نباید اگر صرفاً قصد راه اندازی سیستم تیکتینگ را داریم، از WHMCS استفاده کنیم.

  • حتما دیده اید شرکت هایی را که ده ها و یا صدها میلیون تومان را صرف خرید یک نرم افزار CRM یا نرم افزارهای سازمانی دیگر می نمایند اما نمی توانند از تمامی امکانات آنها بهره مند شده و از آنها استفاده کنند. استفاده از یک نرم افزار حرفه ای و چند منظوره مثل WHMCS که تمرکز آن بر روی مدیریت سرویس های هاستینگ و امور مالی است و صرفا بخش کوچکی از آن به موضوع ثبت تیکت و مدیریت درخواست اختصاص پیدا کرده است را نیز می توان مثالی از همین جنس دانست. عدم توجه به این موضوع باعث خواهد گردید تا نه تنها مدیران در خصوص راه اندازی چنین سامانه ای با مشکل مواجه شوند، بلکه پرسنل و مشتریان نیز با سردرگمی زیاد با نرم افزاری روبرو شوند که امکانات و بخشی های متعددی را در خود جای داده در حالیکه نباید از آنها استفاده نمایند.
  • شرکت تولید کننده نرم افزار WHMCS از چندین سال پیش، خدمات خود برای شرکت های ایرانی را به واسطه تحریم های بین المللی مسدود کرد و خرید این نرم افزار و دریافت پشتیبانی های لازم در خصوص آن نیز از آن پس لااقل با هویت ایرانی غیر ممکن شد. بنابراین در این شرایط دو راه حل باقی خواهد ماند.
    • خرید نرم افزار WHMCS به واسطه از طریق هویت های جعلی یا حساب های کاربری دیگران: در این حالت، همواره نگرانی مسدود شدن حساب کاربری و یا عدم دسترسی به فرد واسط برای تمدید سرویس دریافتی را باید بپذیریم.
    • استفاده از نرم افزارهای کرک شده: اگر در اینترنت جستجو کنید، حتماً مثالهای زیادی از سایت هایی که در حال ارائه نسخه های کرک یا نال شده WHMCS هستند را پیدا خواهید نمود که می توانید این نرم افزار را به صورت رایگان از آنها دریافت نمایید. اما اگر کمی دقت کنیم، متوجه خواهیم شد که هیچ شخصی صرفاً برای رفاه حال دیگران وقت خود را صرف کرک کردن یک نرم افزار پیچیده نخواهد نمود و قطعاً اهداف دیگری از این کار در پس کرک شدن یک نرم افزار و ارائه آن به صورت رایگان وجود خواهد داشت، همانند وقتی که یک نرم افزار کرک شده ویندوزی را نصب می نماییم و برای کرک شدن آن از ابزاری استفاده می کنیم تا به واسطه یک فایل Patch، محدودیت های آن نرم افزار را دور بزند. در این شرایط اگر آنتی ویروس فعال و مطمئنی را داشته باشید، یقیناً با پیغام های مکرر آنتی ویروس در خصوص آلوده بودن فایل مذکور مواجه خواهید بود. به عبارتی، فرد کرک کننده نرم افزار با گرفتن دسترسی از سیستم شما و یا انتقال فایل هایی که شما با کرک کردن نرم افزار راه آنها را برای ورود به سیستم خود باز می نمایید، یک نرم افزار رایگان را در اختیارتان قرار خواهد داد. بنابراین باید فکر کرد که آیا اطلاعات حیاتی و محرمانه سازمانی که قرار است بر بستر یک نسخه کرک شده از WHMCS در سیستم تیکتینگ قرار گیرند، آیا به دست افرادی دیگر نخواهد افتاد؟
    • هزینه بالای خرید نرم افزار اورجینال WHMCS: از حدود سال 2018، شرکت تولید کننده WHMCS ارائه این نرم افزار در حالت مادام العمر را متوقف نمود و از آن پس صرفاً در حال ارائه محصول در مدل ماهیانه و با هزینه حدقل 18.95 دلار در ماه به ازاء امکان سرویس دهی به 250 مشتری می باشد. (برای اطلاع از پلن های فروش این نرم افزار، اینجا کلیک کنید). اگر فرض کنیم که نرخ دلار به تومان 18000 تومان می باشد (در زمان نوشتن این مطلب)، یعنی ماهیانه باید مبلغی معادل 341،100 تومان را برای استفاده از این نرم افزار پرداخت نمود. البته نباید فراموش کرد که به غیر از این هزینه، هزینه خرید سرور میزبانی برای نصب و فعال سازی این نرم افزار و همینطور هزینه نگهداری و مدیریت سرور نیز به هزینه های دیگر اضافه خواهد شد. 

در این مطلب سعی کردیم تا شما را به عنوان یک فرد تصمیم گیرنده در سازمان و شرکت ها، با ویژگی های فوق العاده نرم افزار WHMCS به صورت خلاصه آشنا نماییم و از جهتی نیز، دلایلی را برای عدم انتخاب این نرم افزار صرفاً برای راه اندازی یک سیستم تیکتینگ ارائه کنیم. 
ما نیز در هلپیکال تلاش نموده ایم تا بتوانیم با ارائه یک نرم افزار بومی تیکتینگ و پشتیبانی آنلاین، بتوانیم خلع ناشی از وجود سامانه های اختصاصی در زمینه مدیریت درخواست در انواع سازمان ها و شرکت های فعال در کشور عزیزمان ایران را برطرف نماییم.