۱۴۰۱/۱۰/۱۴

سردرگمی دانشجویان در نبود سامانه تیکتینگ دانشگاه ها

شیوع ویروس کرونا باعث گردید تا جدای از چالش های خاص این بیماری، نسل جدیدی از نیازها نیز در اقشار جامعه پدید آید. بر این اساس، کاهش مراجعات حضوری غیر ضروری و امکان انجام و پیگیری موارد روزمره به صورت آنلاین به یکی از مطالبات مردم از مراکز دولتی و خصوصی، مراکز آموزشی و دانشگاه ها، و حتی شرکت های خصوصی تبدیل شده است. بدیهی است که مواجهه با مجموعه هایی که از این نیاز جدید تبعیت نکرده و همچنان اصرار بر استفاده از روش های سنتی پاسخگویی دارند به مرور زمان به کاهش محبوبیت و افزایش نارضایتی ارباب رجوع، مشتریان و مخاطبین منجر خواهد گردید.
ساختار آموزشی در کشور ما ایران نیز از آنچه در بالا به آن اشاره گردید مستثنی نیست. مواجهه یکباره مراکز آموزشی و دانشگاه ها با بحران کرونا و عدم وجود زیرساخت مناسب در خصوص پوشش کاستی های انفورماتیکی این مجموعه ها باعث گردیده است که دانشجویان و دانش آموزان این مراکز با سردرگمی بسیاری در خصوص نحوه دریافت محتوای آموزشی کلاس ها و همینطور پیگیری موضوعات روزمره خود مواجه گردند.

سامانه تیکتینگ دانشگاه

ابزارهای نوین ارتباطی موجود در صنعت IT نظیر سامانه تیکتینگ هلپیکال (Helpical Ticketing System) که یکی از محصولات دانش بنیان شرکت فناوری اطلاعات پرنیا است به میزان قابل توجهی توانسته است مشکلات موجود در مراکز آموزشی را تحت پوشش خود قرار دهد.


تصور کنید که شما به عنوان مدیریت مرکز آموزشی، اقدام به خرید سامانه تیکتینگ دانشگاه برای کنترل و رسیدگی به درخواست ها در واحدهای مختلف سازمان خود می نمایید. با استفاده از این سیستم تیکتینگ قادر خواهید بود تا دپارتمان ها و بخش های سازمانی مانند مدیریت، امور دانشجویی، امور فرهنگی، اساتید، واحد فناوری اطلاعات و همینطور گروه دانشجویان را در این نرم افزار تعریف کرده و پرسنل و کاربران هر یک را به آن اختصاص دهید. از این پس بدون نیاز به مراجعه های حضوری و در هر لحظه از شبانه روز، کلیه کاربران سامانه تیکتینگ دانشگاه اعم از دانشجویان، اساتید، پرسنل و سایر مدیران قادر خواهند بود تا نسبت به ثبت درخواست های خود برای مخاطبین و بخش های مختلف اقدام نموده، از نتیچه درخواست های قبلی خود مطلع شده و به درخواست های دریافتی از سایر کاربران پاسخ دهند. 

در نرم افزار تیکتینگ از اصطلاح تیکت (Ticket) به جای درخواست استفاده می شود و به عبارتی دیگر، هر تیکت یک موضوع مشخص است که نیازمند مشاهده، اقدام و رسیدن به نتیجه ای خاص است.

از جمله مزایای استفاده از نرم افزار تیکتینگ می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کاهش مراجعات حضوری و به تبع آن کاهش آلودگی های زیست محیطی
  • کاهش ریسک قرارگیری در معرض بیماری های واگیردار نظیر کرونا
  • کاهش مکاتبات کاغذی و صرفه جویی مالی در مصرف کاغذ
  • تسریع و شفاف سازی در پاسخگویی به درخواست ها و صرفه جویی در زمان
  • ایجاد ساختار سازمانی و مدیریت کلیه موضوعات به یکپارچه در یک سامانه
  • قابلیت نظارت بر عملکرد کلیه واحدها و کاربران
  • استناد سازی غیر قابل انکار اطلاعات به دلیل عدم وجود امکان ویرایش و حذف اطلاعات
  • ذخیره سازی کلیه تیکت ها و محتویات آنها برای بازه های زمانی بسیار طولانی به دلیل حجم کم محتوای ذخیره شده
  • امکان جستجوی موضوعات خاص در بین میلیون ها موضوع ثبت شده در این سیستم ها

سامانه تیکتینگ هلپیکال در سال ۱۳۹۶ موفق به کسب تأییدیه فنی شورای عالی انفورماتیک و گواهی ثبت نرم افزار در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد. این محصول در سال ۱۳۹۷ به عنوان یکی از ۳ طرح برگزیده پارک علم و فناوری خراسان از بین ۶۰ طرح و پروژه گزینش فصل زمستان این پارک انتخاب گردید و پس از آن با ارائه راهکارهای نوین و توسعه های فنی این محصول، کسب عنوان محصول دانش بنیان برای این نرم افزار تیکتینگ از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در سال ۱۳۹۸ محقق گردید.