۱۴۰۱/۱۰/۱۳

سیستم تیکتینگ رایگان، کرک شده یا تجاری؟

استفاده از نرم افزارهای متن باز سالهاست که مورد توجه افراد، شرکت ها و سازمان ها قرار گرفته است و تعداد زیادی از برنامه نویسان و توسعه دهندگان نرم افزار نیز به ارائه این گونه نرم افزارها پرداخته اند. از سویی شرکت های بزرگ و کوچک نرم افزاری نیز در دنیا همزمان با ارائه این گونه نرم افزارهای اوپن سورس و رایگان، محصولات تجاری خود را به متقاضیان ارائه می نمایند. در این مقاله سعی داریم تا مقایسه ای را میان نرم افزارهای تیکتینگ رایگان (اوپن سورس)، و نرم افزارهای تیکتینگ تجاری (نیازمند خرید) داشته باشیم و البته در خصوص استفاده از نرم افزارهای کرک شده در این زمینه نیز صحبت کنیم.

سیستم تیکتینگ رایگان:

محصولات معدودی در دسته نرم افزارهای تیکتینگ به صورت متن باز و اوپن سورس تا کنون ارائه شده اند. استفاده از یک نرم افزار تیکتینگ رایگان، همانند سایر نرم افزارهای متن باز و رایگان دیگر دارای مزایا و معایب مختلفی است که پیش از انتخاب این نرم افزارها باید به آنها توجه نمود. بدیهی است که مهم ترین نکته مثبت این نرم افزارها کاهش یا حذف هزینه های مالی ناشی از خرید نرم افزار است. زمانی که تصمیم به خرید یک سیستم تیکتینگ رایگان می گیریم، با جستجو در اینترنت و یا کسب تجربه از دیگران می توانیم محصولات موجود در این زمینه را شناسایی کرده و بهترین گزینه را از میان آنها انتخاب نماییم و سامانه تیکتینگ خود را راه اندازی نماییم. اما از سوی دیگر نباید مشکلات ناشی از استفاده از این نرم افزارها را نیز فراموش نمود. 

  • نامشخص بودن مالک یا شرکت تولید کننده (در برخی موارد)
  • وجود بخش های مزاحم در نرم افزار
    • علیرغم اینکه در دنیای نرم افزارهای متن باز و رایگان دسترسی به محصولات اکثراً بدون چشم داشت مالی صورت می پذیرد، اما توسعه دهنده نرم افزار به منظور تأمین هزینه های توسعه و نگهداری ممکن است دست به اقداماتی نظیر نمایش آگهی های ناخواسته در محیط نرم افزار، قفل کردن بخش های خاصی از محصول و مواردی از این دست نماید.
  • عدم ارائه پشتیبانی شخصی و اختصاصی به صورت رایگان
    • همانگونه که شما برای تهیه این نرم افزارها هزینه ای را پرداخت نکرده اید، قاعدتاً نباید انتظار دریافت خدمات پشتیبانی خاصی را نیز از ارائه کننده این نرم افزارها داشته باشید. بنابراین اگر در عملکرد نرم افزار و یا استفاده از آن با مشکلی روبرو شوید، معمولاً می باید پاسخ یا راه حل رفع آنرا از جامعه استفاده کنندگان از آن نرم افزار و یا در تالارهای گفتگو جویا شوید و یا اینکه منتظر بمانید تا نسخه جدیدی از نرم افزار با هدف رفع آن مشکل ارائه گردد. البته ممکن است روش دیگری نیز توسط ارائه دهندگان این نرم افزارهای رایگان برای خدمات پشتیبانی وجود داشته باشد. به این شکل که نرم افزار به صورت رایگان در اختیار مشتری قرار می گیرد اما برای پشتیبانی مشتری به صورت اختصاصی، هزینه های مربوط به آن از مشتری دریافت می گردد. بنابراین در این شیوه، تولید کننده نرم افزار تیکتینگ، مشتری را به سیستم خود آلوده و وابسته کرده و سپس در قبال ارائه خدمات پشتیبانی کسب درآمد خود را انجام خواهد داد.
  • نیاز به تهیه سرور میزبانی و تنظیمات مدیریتی و امنیتی
    • نباید فراموش کرد که یک سیستم تیکتینگ تحت وب بدون استقرار بر روی یک سرور میزبانی وب قادر به استفاده نخواهد بود. شرکت های ارائه دهنده نرم افزارهای تیکتینگ رایگان تا کنون هیچ گاه محصولات خود را به صورت مدیریت شده بر روی یک فضای ابری ارائه ننموده اند و تنها به ارائه نرم افزار به مخاطب اکتفا کرده اند. این بدین معنی است که در صورت انتخاب این نرم افزارها، شما می باید میزبانی و استقرار این نرم افزارها بر روی سرور و مدیریت و تأمین امنیت سمت سرور آن را شخصاً بر عهده بگیرید که یقیناً این موارد به عنوان فعالیت های تخصصی به حساب آمده و از اهمیت بالایی برخوردار خواهند بود. لذا چنانچه نتوانید این مسائل را به بهترین شکل انجام دهید، نه تنها مشتریان و کاربران استفاده کننده از نرم افزار تیکتینگ شما از خدمات ارائه شده ناراضی خواهند شد، بلکه حتی ممکن است اطلاعات ذخیره شده در این سامانه ها نیز با تهدید مسائل امنیتی نظیر حذف، تغییر، افشا و موارد از این دست مواجه گردند.
  • احتمال وجود محدودیت در عملکرد نرم افزار به لحاظ مسائلی نظیر تحریم
    • نرم افزارهای متن باز و رایگان نیز همیشه از مسائل و محدودیت های بین المللی مصون نبوده اند و گاهاً دسترسی به این سیستم ها نیز به دلایلی نظیر تحریم های بین المللی با اختلال مواجه خواهد شد. رویارویی با چنین مشکلی به معنی اجبار در مهاجرت به یک سامانه دیگر پس از مدت ها تلاش برای جای اندازی یک نرم افزار بین پرسنل و مشتریان و نیز احتمال عدم وجود امکان انتقال اطلاعات از سامانه قبلی به جدید خواهد بود.
  • البته در پایان صحبت در خصوص نرم افزارهای متن باز و رایگان، نباید از محصولات فوق العاده ای نظیر انواع توزیع های سیستم عامل لینوکس که به بهترین شکل مورد استفاده کاربران قرار گرفته و باعث رشد و توسعه صنعت نرم افزار گردیده اند نیز فراموش کرد .

سیستم تیکتینگ کرک شده:

نرم افزارهای کرک شده به دلیل عدم وجود قوانین حمایت از حقوق تولید کنندگان نرم افزارهای غیر ایرانی همواره در ایران مورد استفاده قرار گرفته اند. از ویندوز و فتوشاپ تا بانک های اطلاعاتی و ...
نرم افزارهای تیکتینگ نیز از این قاعده مستثنا نبوده اند و می توان برخی از نرم افزارهای معروف غیر ایرانی را نیز در بازار ایران به راحتی به دست آورد. هرچند که کرک بودن نرم افزار لزوماً به معنی رایگان بودن آن نیست و شرکت های مختلفی همان محصولات کرک شده را با بهای اندک یا زیاد دوباره به مشتریان می فروشند. اما این همه ماجرا نیست و باید به نکات دیگری نیز در انتخاب این نرم افزارها نیز فکر کرد:

  • احتمال وجود باگ های امنیتی یا اختلال در عملکرد که سهواً ممکن است در زمان کرک نرم افزار در محصولات ایجاد گردیده باشند.
  • احتمال دستکاری نرم افزار به صورت عمدی با هدف ایجاد رخنه های امنیتی برای اهداف مخربانه در آینده
  • عدم وجود امکان پشتیبانی از نرم افزار در صورت بروز و شناسایی باگ های فنی به دلیل عدم تولید محصول توسط ارائه دهنده
  • عدم وجود امکان به روز رسانی نرم افزار در صورت تغییر در بستر توسعه شرکت تولید کننده اصلی محصول
  • عدم مطابقت صحیح نرم افزار با زبان فارسی و نوشتار راست به چپ در شرایط مورد نیاز

سیستم تیکتینگ تجاری:

شنیدن اسم تجاری ذهن انسان را به پرداخت هزینه سوق می دهد و این روشی است که شرکت های نرم افزاری ای که به صورت تجاری فعالیت می نمایند در قبال ارائه محصولات و خدمات خود از مشتریان انتظار خواهند داشت. بنابراین تهیه یک نرم افزار تجاری همواره با موضوع بودجه شرکت ها و سازمان ها ارتباط مستقیم خواهد داشت. شاید در نگاه اول، در زمان انتخاب بین نرم افزار های تجاری و سایر انواع نرم افزارها، موضوع مالی ذهن ما را به سمت استفاده از روش های بدون هزینه متمایل نماید، اما با در نظر گرفتن موارد زیر می توان انتخاب بهتری را برای برگزیدن یک نرم افزار تیکتینگ تجاری یا متن باز و یا حتی کرک شده انجام داد:

  • هر گاه که بابت خدمت یا محصولی هزینه ای را پرداخت می نمایید، حدی از انتظار برای دریافت خدمات پشتیبانی را می توانید از ارائه دهنده آن محصول یا خدمت انتظار داشته باشید و در مواقع مورد نیاز، مشکلات خود را با آن مجموعه در میان گذارید. 
  • مشتریان، همواره سرمایه های محصولات تجاری نظیر سیستم تیکتینگ هلپیکال به حساب می آیند. بنابراین شرکت های نرم افزاری خواهند کوشید تا با ارائه آپدیت ها و امکانات جدید در نرم افزار، رفع مشکلات شناسایی شده، پاسخگویی مناسب به مشتریان و مواردی از این قبیل، همواره رضایت مشتریان خود را جلب نمایند.
  • معمولاً شرکت ها در زمان ارائه یک نرم افزار تجاری تنها به فروش محصول خود اکتفا نکرده و برای توسعه خدمات خود، راه حل های مکمل را نیز به مشتریان ارائه می نمایند. به عنوان مثال، مشتریان نرم افزار تیکتینگ هلپیکال با خرید نسخه های ابری، دغدغه تهیه سرور میزبانی، مدیریت سرور، مدیریت مباحث امنیتی، خرید لایسنس های نرم افزارهای مکمل سیستمی و امنیتی و بسیاری از موارد اجرایی و تخصصی دیگر را نخواهند داشت و حتی درگیر راه اندازی سامانه تیکتینگ خود نیز نخواهند بود.
  • نرم افزار های تیکتینگ ایرانی که هلپیکال یکی از آنهاست، در صورت تمایل به دریافت تأییدیه های فنی شورای عالی انفورماتیک و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیازمند گذر از آزمون ها و بررسی هایی هستند که نتیجه این آزمون ها، صحت عملکرد و اطمینان از مالکیت نرم افزار خواهد بود. بنابراین می توان با اعتماد بیشتری نسبت به نرم افزارهای کرک شده یا متن باز به این نرم افزارها اطمینان نمود.
  • اگر انتخاب شما برای داشتن یک نرم افزار تیکتینگ، یک محصول خارجی است، قطعاً گزینه های مناسب و معتبری در اختیار شما خواهند بود. البته نباید فراموش کرد که تهیه محصولات از این شرکت ها به دلیل مسائل بین المللی همواره با خطر تحریم های بین المللی و قطع دسترسی به محصول و خدمات پشتیبانی، و از سویی دیگر با خطر افزایش هزینه به دلیل نوسانات نرخ ارز مواجه خواهد بود. در این شرایط، استفاده از یک نرم افزار تیکتینگ ایرانی، دلگرمی ثبات نسبی قیمت و نیز دسترسی همیشگی به ارائه دهنده خدمات پشتیبانی را برای شما به همراه خواهد داشت.

امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم شما را با مزایا و معایب هر یک از انواع سیستم های تیکتینگ موجود در دنیا آشنا نماییم. البته آنچه در بالا به آنها اشاره شد، قابل تعمیم به سایر محصولات نرم افزاری نیز خواهد بود و می توان از این نکات در انتخاب یک نرم افزار که ممکن است نقش بسیار حیاتی ای را در سازمان و شرکت ما ایفا نماید استفاده نماییم.